venerdì 17 novembre 2023

La Giornata Nazionale del Gatto Nero

Nel 2003 in un venerdì 17, che dalla credenza popolare è considerato l'apoteosi della sfortuna, nel mese di novembre dedicato ai morti, il cui inizio è caratterizzato dall'aumento delle denunce per la scomparsa di migliaia di gatti neri in relazione alla sua vigilia; dall'impegno di Lorenzo Croce e della sua AIDAA - Associazione Italiana Difesa Animali e Ambiente, con lo scopo di abbattere le superstizioni che lo riguardano, nasce la Giornata Nazionale del Gatto Nero.
Chi detesta il cristianesimo dall'alto della sua incommensurabile onestà intellettuale, mentre tenta di affossare quella altrui, con grande soddisfazione ogni anno ha il piacere di sbattere in faccia ai cristiani e di divulgare la notizia di un Medioevo cristiano che mette all'indice i gatti neri e attribuisce l'origine di questo stato di cose a Gregorio IX che nella sua Vox in Rama nel 1200 li descrive come incarnazione del demonio e ne ordina l'eccidio con la diretta conseguenza della proliferazione dei ratti che ben 147 anni dopo, nel 1347, diffondono il batterio della Yersinia pestis agente patogeno della peste nera che in Europa uccide più di un terzo della popolazione.
Sono dunque andata a leggermi la bolla papale, che è del 1233 e non del 1200, Gregorio IX viene eletto Papa il 21 marzo del 1227, e vorrei che questi grandi esperti in materia del copia e incolla, dall'alto della loro conoscenza della lingua latina, individuassero nel testo che segue l'esatto punto in cui il Papa ordina lo sterminio dei gatti neri e fossero così gentili da indicarmelo perché io non l'ho trovato.

Un gatto nero e un centauro si confrontano, ciascuno con una zampa anteriore alzata - Salterio Oscott 1265-70 - Inghilterra

Un gatto nero e un centauro si confrontano, ciascuno con una zampa anteriore alzata 
Salterio Oscott 1265-70 
Inghilterra

"Vox in Rama audita est, ploratus multus et ulutatus, Rachel plorat, videlicet pia mater Ecclesia filios quos diabolus mactat et perdit, et quasi consolationem non recipit, quia filii, more vipere matris viscera lacerantes, ipsam interimere moliuntur. Nam multitudo dolorum urgentium, quibus ut parturiens mater ipsa circumdatur, vociferari eam et dicere: « Ventrem meum doleo, ventrem meum doleo », cum propheta compellit. Cum enim omnis creatura usque adhuc ingemiscat secundum apostolum et parturiat, genitricis Ecclesie sacer uterus viscerum suorum dolore turbatur, que fere singularis morsibus discerpuntur. Ille siquidem coluber tortuosus, quem obstetricante manu Domini de cavernis propriis, carnalibus scilicet hominum cordibus, eductum legimus, qui contra eos pugnat extrinsecus, in quibus intrinsecus iam non regnat et quorum dominium intus perdidit, bella molitur foras, novam persecutionem Ecclesie, sponse Christi, immo verius sponso Christo, per ministros suos operarios iniquitatis instaurat. Ipse enim, qui a principio in veritate non stetit set mutare nititur in mendacium veritatem, ut latius sue fraudis virus effundat, perdere pregnantes animas elaborat, ne fetus fidei, quem ex amore divino conceperant, ad partum valeant consumati operis pervenire.
Unde nos, qui curam tenemur sue fecunditatis habere, quasi secantis perfidie mucrone conscindimur, dum in suis visceribus hereticorum scindentium eius uterum venenatis sagittis novi erroris et confusionis appetimur inaudite. Totus namque in amaritudine funditur spiritus, effusum est in terra iecur nostrum, turbata est anima nostra valde ac impletus doloribus venter noster, defecerunt pre lacrimis oculi nostri et super tam nefandis abominationibus contremuerunt renes, omnia viscera sunt commota, reprimere lacrimas et continere suspiria non valemus. Sicut enim littere vestre grandi merore plene et immenso dolore non vacue nobis exhibite continebant, inter diversas heresum species que peccatis exigentibus Alemanniam infecerunt, una, sicut detestabilior ceteris sic et generalior universis, que non solum referentibus sed etiam audientibus est horrori, in nobilibus membris Ecclesie ac valde potentibus iam erupit. Hec enim omni est dissona rationi, omni pietati contraria, omni cordi odibilis, celestium omnium et terrestrium inimica, contra quam non solum homines ratione utentes verum etiam ratione carentia, cum hec pestis eorum excedat insaniam, immo ipsa etiam elementa debent insurgere et armari.
Huius pestis initia talia perferuntur. Nam dum novitius in ea quisquam recipitur et perditorum primitus scholas intrat, apparet ei species quedam rane, quam « bufonem » consueverunt aliqui nominare. Hanc quidam a posterioribus et quidam in ore damnabiliter osculantes, linguam bestie intra ora sua recipiunt et salivam. Hec apparet interdum indebita quantitate, et quandoque in modum anseris vel anatis, plerumque furni etiam quantitatem assumit. Demum novitio procedenti occurrit miri palloris homo, nigerrimos habens oculos, adeo extenuatus et macer quod consumptis carnibus sola cutis relicta videtur ossibus superducta ; hunc novitius osculatur et sentit frigidum sicut glaciem, et post osculum catholice memoria fidei de ipsius corde totaliter evanescit. Ad convivium postmodum discumbentibus et surgentibus completo ipso convivio, per quandam statuam, que in scholis huiusmodi esse solet, descendit retrorsum ad modum canis mediocris gattus niger retorta cauda, quem a posterioribus primo novitius, post magister, deinde singuli per ordinem osculantur, qui tamen digni sunt et perfecti ; imperfecti vero, qui se dignos non reputant, pacem recipiunt a magistro, et tunc, singulis per loca sua positis dictisque quibusdam carminibus, ac versus gattum capitibus inclinatis, « Parce nobis » dicit magister, et proximo cuique hoc precipit, respondente tertio ac dicente: « Scimus magister » ; quartus ait : « Et nos obedire debemus »; et, his ita peractis, extinguuntur candele et proceditur ad fetidissimum opus luxurie, nulla discretione habita inter extraneas et propinquas. Quod si forte virilis sexus supersunt aliqui ultra numerum mulierum, traditi in passiones ignominie, in desideriis suis invicem exardentes, masculi in masculos turpitudinem operantur; similiter et femine immutant naturalem usum in eum qui est contra naturam, hoc ipsum inter se dampnabiliter facientes. Completo vero tam nefandissimo scelere et candelis iterum reaccensis singulisque in suo ordine constitutis, de obscuro scholarum angulo, quo non carent perditissimi hominum, quidam homo procedit a renibus sursum fulgens et sole clarior, sicut dicunt, deorsum hispidus sicut gattus, cuius fulgor illuminat totum locum. Tunc magister excerpens aliquid de veste novitii, fulgido illi dicit: « Magister, hoc mihi datum tibi do », illo fulgido respondente: « Bene mihi servisti pluries et melius servies; tue committo custodie quod dedisti », et his dictis protinus evanescit. Corpus etiam Domini singulis annis in pascha de manu recipiunt sacerdotis et, illud ad domus suas in ore portantes, in latrinam proiciunt, in contumeliam Redemptoris. Ad hec infelicissimi omnium miserorum Gubernantem celestia pollutis labiis blasphemantes asserunt delirando celorum Dominum violenter contra iustitiam et dolose Luciferum in inferos detrusisse. In hunc etiam credunt miseri, et ipsum affirmant celestium conditorem, et adhuc ad suam gloriam precipitato Domino rediturum, per quem cum eodem et non ante ipsum se sperant eternam beatitudinem habituros. Omnia Deo placita non agenda fatentur et potius agenda que odit. Proh dolor! Quis unquam audivit talia? Quis tam nefaria potuit cogitare? Quis tantam poterit non abominari perfidiam? Quis tante nequitie poterit non irasci ? Quis contra huiusmodi perditionis et proditionis filios poterit non accendi? Ubi est zelus Moysis, qui una die idololatrarum viginti tria milia interfecit? Ubi est zelus Phinees, qui iudeum cum Madianitide uno pugione confodit? Ubi est zelus Elie, qui quadringentos et quinquaginta prophetas Baal ad torrentem Cison gladio interemit? Ubi est Mathathie zelus, cuius furor secundum legis iudicium adeo est accensus, ut insiliens trucidaret iudeum immolantem idolis super aram? Ubi est auctoritas Petri, qui in Ananiam et Saphiram, pro eo quod Spiritui sancto mentiri non timuerunt, exarsit? Certe, si contra tales terra consurgeret et iniquitates ipsorum celi sidera revelarent et manifestarent eorum scelera toti mundo, ut non solum homines sed etiam ipsa elementa coniurarent in eorum excidium et ruinam ipsosque delerent de terre facie, non parcentes sexui vel etati, ut essent cunctis gentibus in opprobrium sempiternum, ultio de ipsis sumi non posset sufficiens sive digna. Ceterum, licet magna sit horum pestilentium contritio velut mare, scientes tamen quod non est abbreviata manus Domini, ut salvare non possit et excoquere ad purum scoriam eorundem et omne stannum auferre, compatiendo ex intimo cordis super contritione ipsorum prevalida, ne nobis valeat imputari quod eam circumligare correctionum fasciis neglexerimus et mansuetudinis oleo confovere, ac sperantes quoque ut Ille qui etiam iratus non desinit misereri non semper continebit sue pietatis viscera super eos, sed de illorum manu transferet calicem ire sue, circa correctionem eorum providimus laborandum.
Quia vero in ore vestro non est verbum Domini alligatum, qui, eo infundente gratie sue imbrem qui dat omnibus affluenter, potentes estis in opere ac sermone, discretionem vestram rogamus, monemus et hortamur in Domino ac in remissionem vobis iniungimus peccatorum quatinus sumatis resinam ad mitigandum dolorem et vulnera ipsorum sananda. Ite, angeli pacis, ad exhibendum eorum plage medelam et ad correctionem eorum diligenti sollicitudine ac sollicita diligentia laboretis. Quod si forte, ut ferrum per monitionem vestram extrahatur de vulnere, non fuerit desuper eis datum, et ipsorum computruerint adeo cicatrices, quod plaga ipsa quasi penitus desperata noluerint ad sinum matris Ecclesie prona mente redire, tantam et talem cautionem de conversione sua et perseverantia exponentes quod de recidivo ipsorum de cetero nullatenus sit verendum, quia in tam grandi et gravi morbo recurrendum est ad validiora remedia, ubi medicamenta levia non proficiunt, et apponendum ferrum et ignis vulneribus, que formentorum non sentiunt medicinam, putridis carnibus ne partem sinceram attrahant amputatis, advocetis contra eos, receptatores, defensores et fautores ipsorum spiritualis et materialis gladii potestatem, universos Christi fideles monentes attentius et efficaciter inducentes ut exurgentes in adiutorium Christi sui contra eos viriliter se accingant. Nos enim, de omnipotentis misericordia et beatorum apostolorum Petri et Pauli auctoritate confisi, ex illa quam nobis licet indignis Deus ligandi atque solvendi contulit potestate, omnibus vere penitentibus et confessis qui crucis assumpto caractere ad eorundem hereticorum exterminium se accinxerint, illam indulgentiam idque privilegium elargimur que accedentibus in Terre sancte subsidium conceduntur.
Quod si non omnes etc.
Datum Laterani, idibus iunii, anno septimo*. "

anno septimo* = Papa Gregorio IX sale sul trono pontificio nel 1227 e vi rimane fino al 1241. Scrive la Vox in Rama nel settimo anno del suo pontificato che corrisponde al 1233.

Gatto nero siede su un poggio,  con la bocca e una zampa tiene un topo e con l'altra  suona un salterio - Libro delle Ore - 1320 - 1330 - Inghilterra

Gatto nero siede su un poggio, con la bocca e una zampa tiene un topo e con l'altra  suona un salterio 
Libro delle Ore 1320 - 1330 
Inghilterra

Nella Vox in Rama, che prende il nome dal versetto 15 di Geremia 31

" ... Vox in Rama audita est, 
ploratus, et ululatus  
Rachel plorans filios suos,
noluit consolari, quia non sunt. "
  
"... Una voce si ode a Rama,
un lamento e un pianto amaro:
Rachele piange i suoi figli,
e non vuole essere consolata per i suoi figli,
perché non sono più. "

e viene spedita il 14 giugno a un gruppo ristretto di tre persone: Enrico VII re di Germania figlio dell'imperatore Federico II e di Costanza d'Aragona, all'arcivescovo di Magonza e al vescovo di Hildesheim; Gregorio IX cita il gatto nero, ma lo fa riproponendo la relazione ricevuta dalla Germania, sull'attività rituale dei luciferiani in Renania, esposta da un chierico che tra l'altro viene assassinato a Marburgo nello stesso anno della stesura della bolla:

Tre gatti impegnati nelle attività feline  uno dorme, il secondo cerca di catturare l'uccellino in gabbia e il terzo tiene tra le zampe un topo  - Bestiaro della metà del 13 secolo

Tre gatti impegnati nelle attività feline  uno dorme, il secondo cerca di catturare l'uccellino in gabbia e il terzo tiene tra le zampe un topo 
Bestiaro della metà del 13 secolo

" ... quando un novizio viene accolto in essa ed entra per la prima volta nelle riunioni dei reprobi, gli appare l'aspetto di una certa rana, che alcuni sono soliti chiamare "rospo". Baciandolo alcuni da dietro e altri sulla bocca, ricevono la lingua della bestia in bocca e la saliva. Questo appare a volte a grandezza naturale, a volte sotto forma di un'oca o di un'anatra, e generalmente assume la dimensione di una fornace. Infine, mentre il novizio avanza, incontra un uomo di un pallore spaventoso, con occhi nerissimi, così magro ed emaciato che senza carne, sembra rimasto solo con la pelle che ricopre le ossa; il novizio lo bacia e lo sente freddo come il ghiaccio, e dopo il bacio il ricordo della fede cattolica scompare completamente dal suo cuore. Si siedono durante il banchetto e alla fine quando si alzano, attraverso una specie di statua, che di solito si trova nei luoghi di queste assemblee, scende all'indietro a guisa di un cane di media grandezza, un gatto nero dalla coda attorcigliata, che il novizio bacia per primo poi il maestro, e poi ciascuno in ordine, i quali però sono degni ma anche perfetti; ma gli imperfetti, che non si ritengono degni, ricevono la pace dal maestro... "

Vox in Rama
Liberamente tradotta da Me Medesima


Gatto nero seguito dai gattini 
Bestiario della metà del 13 secolo
Inghilterra

Ora, poiché nel testo si parla anche di rane, rospi, oche e anatre perché mai Gregorio IX si sarebbe limitato a disporre la strage solo dei gatti neri?
La verità è che di questa ecatombe felina non vi è traccia alcuna come ci spiega il ricercatore ateo Tim O’Neill che ha una laurea con lode in inglese e storia con un master presso l'Università della Tasmania, una specializzazione in analisi storicistica della letteratura medievale, e si è interessato a questa storia che nasce da un meme pubblicato nell'aprile 2017, condiviso e ricondiviso senza controllare se ciò che affermava fosse vero o falso.
Aggiungo che i gatti e i cani nel Medioevo potevano essere vettori della Yersinia pestis quanto se non più dei ratti e che da studi recenti sembra che la peste nera trovi la sua origine in Asia e si sia diffusa in Africa del Nord e in Europa attraverso le vie commerciali praticate non dai ratti, dai gatti o dai cani, ma dagli uomini e  seguendo in un ultimo passaggio la fantasiosa teoria dello sterminio, in un'Europa senza gatti neri, ritenuti cacciatori per eccellenza di topi, il tasso di mortalità provocato dalla peste nera sarebbe dovuto essere più alto di quello rilevato in Asia centrale o in Medio Oriente, ma i dati ci dicono che non è così.

Gatto nero con un topo e una donnola - Bestiario della metà o fine del 13 secolo

Gatto nero con un topo e una donnola 
Bestiario della metà o fine del 13 secolo

Un gatto nero insegue un topo - Iniziale lettera D - Libro delle Ore  fine 13 secolo - Inghilterra

Un gatto nero insegue un topo - Iniziale lettera D
Libro delle Ore  fine 13 secolo
Inghilterra

E concludo dicendo che risulta davvero inverosimile che gli amanuensi riportassero nei bestiari, nei libri delle ore, nei salteri e oltre, così tante immagini di un animale considerato demoniaco a tutto tondo.

Con questo vi auguro una lieta Giornata Nazionale del Gatto Nero!

Per ulteriori informazioni:

13 commenti:

  1. Incommensurabile è la tua bravura

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  2. Dai mi viene da ridere, Gregorio IX diventa papa nel 1227 e scrive la bolla nel 1200. Neache i bambini della scuola primaria fanno questi errori, dei geni.

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    1. Stavolta non basterà correggere la data e prima dell'anno venturo apparirà magicamente un restyling nei siti segnalati alla Sciary, scommettiamo? Valeria

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    2. Vale pure tu qui? Vuoi vincere facile?

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  3. E poi dicono che la cultura non serve... E brava Sciarada!
    Amo cani e gatti di qualsiasi colore ma i miei erano prevalentemente bianco-neri, forse per via dei colori della squadra di pallacanestro (virtus) per cui tifavano i miei figli. ;)
    Ciao!

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  4. La tua esperienza è un dono. Grazie per averla condivisa generosamente nei tuoi post.

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  5. La fantasiosa strage avvenuta nel 1200 ordinata da un Papa che non era Papa avrebbe provocato la proliferazione dei ratti quasi un secolo e mezzo dopo? Strafottenti e ignoranti.

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  6. I soliti coglioncelli immaturi

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